DRZEWO ŻYCIA I GRA W KLASY
Istnieją 3 kolumny:
- prawa kolumna jońska - Yin
- lewa kolumna dorycka - Yang
- kolumna środkowa
Kolumna po prawej stronie to nasza sfera emocjonalna, serce, psychologiczna kobiecość. Kolumna po lewej tronie to nasza sfera racjonalna, głowa, psychologiczna męskość.
Trudność gry w klasy (która jest ezoterycznie wyrysowana na bazie Drzewa Życia żydowskiej kabały) polega na tym, że skacze się na jednej nodze (noga ducha w materialnym świecie). Oparcie się na drugiej nodze oznacza przegraną (ponieważ nie można wejść do nieświadomości bez duchowości). Rzucany kamień oznacza celowanie, przywiązywanie uwagi do tego Sefirota lub kwadratu, który na nas czeka w naszej wspinaczce.
1. Zaczyna się od 1 (Sefirot Królestwa - Malchut); to bardzo łatwe i proste, pierwszym krokiem jest chęć posiadania Królestwa, czyli osobowości, własnej tożsamości. Jest to kwadrat ciała i jego wrażeń.
2. Aby stworzyć Królestwo, musimy mieć fundamenta, jasne idee; oto 2 (Sefirot Fundamentòw - Jesod); tutaj szukamy przewodnika, ideału, pasji, poznania siebie. Jest to kwadrat podświadomości.
3 i 4. Pierwsze kwadraty po bokach - lewy (Sefirot Chwały - Hod) i prawy (Sefrirot Wiecznej Prawdy - Necach). Hod to zdolność jednostki do konkretyzowania emocji poprzez manifestowanie emocji, dlatego (w grze w klasy) musimy również spocząć na prawej nodze, aby nie stracić równowagi: więc nie tylko głowa, ale i serce ma znaczenie. Dla niedoświadczonych w grze, na wysokości dwòch kwadratòw ustawionych obok siebie poziomo, można postawić obie stopy (Yin i Yang, czyli równowaga). Jest to kwadrat myśli. Aby uchwycić Chwałę lewej strony (myśli), czyli przebłysk prawdy, należy położyć również prawą nogę na polu 4 (Necach). Są to stabilne przekonania, które nadają Chwale idei pewność podążania naprzòd. Jest to kwadrat uczuć.
5. W miarę postępowania gry trudność polega na wyrzuceniu kamyka z podstawy Królestwa do następnego kwadratu, w tym przypadku 5-ego (Sefirot Piękna - Tiferet), kwadratu serca, centrum. Czasami jest również opisany jako RòWNOWAGA - w rzeczywistości Piękno to nic innego jak równowaga wewnętrznej wizji (miłości) z zewnętrzną siłą.
6 i 7. Kwadrat 6 (Sefirot Srogości - Gewura) to wola w jej intencjach, moc decyzyjna, siła mentalna, ktòra bez równowagi czerpanej z prawego kwadratu (Chesed) stałaby się destrukcyjna, umysł tylko teoretyczny i niepraktyczny, dlatego w tym momencie można postawić stopę także w kwadracie 7, którym jest Miłość (Sefirot Chesed - Łaska), jedyna wolicjonalna siła, która tworzy i konkretyzuje bez ryzyka upadku to, co przechodzi przez nasz umysł. Chodzi o umiejętność przyciągania się do siebie, wybaczania, karmienia zasłużonych jak i niezasłużonych.
8. Im wyżej docieramy, tym trudniej będzie dokładnie rzucić kamykiem (kamyk musi upaść dokładnie w kwadrat, nie może dotykać linii). W drzewie Życia nie ma ósmego kwadratu - mówimy, że tam jest, ale jest niewidoczny (Sefirot PEŁNI w pustce - Da'ath). Jest niewidoczny jako piąty element natury (Eter), podczas gdy pozostałe 4 są widoczne (centralna kolumna ma 5 kwadratów: 4 elementy materialne + 1 duchowy Eter). Umożliwia unifikację dwóch sposobów myślenia typowych dla lewej i prawej półkuli mózgowej: intuicji i logiki. Da'at jest źródłem zdolności do zjednoczenia każdej pary przeciwieństw. Odtąd rzucanie kamykiem to naprawdę wymagające precyzji przedsięwzięcie.
9. Doszliśmy do kwadratu Inteligencji (Sefirot Zrozumienia - Bina). Bina to umiejętność zintegrowania różnych pojęć i idei z osobowością, ich przyswojenia i komunikacji. Jeśli Bina działa prawidłowo, myśl jest w stanie pozytywnie wpływać na emocje, dzięki prawdom zrozumiałym i zintegrowanym z własną osobowością. W ludzkim ciele Bina odpowiada lewej półkuli mózgowej.
Ale głowa nie może działać bez serca:
10. Kwadrat Serca ... Jeśli po lewej stronie jest Inteligencja, to po prawej znajduje się Mądrość Serca (Sefirot mądrości - Chochma). Prawa strona mózgu, w służbie duszy odpowiada stanowi Bitul = Unieważnienie JA. Innymi słowy Mądrość można osiągnąć jedynie poprzez anulowanie oddzielnego i oddzielającego Ego. Na poziomie psychoanalitycznym jest to oświecenie, czyli świadome Serce, ponieważ obejmuje zrozumienie (głowa i serce w harmonii).
To boski Obserwator, cisza.
Ale gra się jeszcze nie skończyła ... czeka nas powrót ...
Po osiągnięciu szczytu, wròt nieba, boskości, odpoczywamy w obszarach Korony (w klasach, u góry, można stać na obu stopach). Po wyruszeniu z ziemi poniżej nogi są wreszcie osadzone mocno na ziemi, również w sensie metaforycznym - mamy wreszcie jasną wizję ścieżki duchowej: równowagę wszystkich sił. Możnaby pomyśleć, że gra się skończyła ... Ale nie; w Kabale, jeśli przyjrzymy się uważnie Drzewu Życia, istnieją 22 ścieżki, które są ze sobą powiązane, są drogami lub ścieżkami Arkanòw.
Po wejściu na górę wiedzy Mędrzec musi zejść, powrócić między zwykłych śmiertelników, żyć wśród ludzi, powrócić na ziemię, na pierwszą placòwkę, do Królestwa. I zaczynamy od nowa, tym razem ze ścieżkami. Tutaj odkrywamy, że jesteśmy tylko uczniami i dopiero zostaniemy Magami; próbujemy opanować elementy, jaźń i Ego; cisza i samotność prowadzą nas do słuchania tradycji Matki Natury (Papieżyca lub Kapłanka) na poziomie duchowym oraz tradycji historii na poziomie materialnym (Cesarzowa). Po zdobyciu tej wiedzy uzyskujemy dostęp do najwyższych poziomów materii (Cesarz) i ducha (Papież). Zdobywanie tej wiedzy jest znaczone ścieżką tego, który wszędzie zbiera światło (Gwiazda), światło obosieczne (Kochankowie), i którego pasja jest nie do powstrzymania (Rydwan).
Musimy stanąć do walki na śmierć i życie (Żądza), ponieważ uświadamiamy sobie wymiar naszego ciała, którego nie możemy porzucić, lecz musimy wynieść do poziomu ducha (Sprawiedliwość). Aby jednak zachować tę równowagę, musimy żyć w inny sposób (Pustelnik) - nie należeć już do masy, wiedzieć jak relacjonować się z innymi, ale wybierać samotoność, pamiętać, że osiągniętą równowagę można stracić w oka mgnieniu, ponieważ walka świata, w którym żyjemy, jest ciągła i bardzo wytrwała (Koło). Musimy pamiętać, że świat widzi w nas dziwakòw, że wszystko może wydawać się nam do góry nogami (Wisielec), ale musimy podążać za dualnością, ktòra jest właściwą drogą. Ta droga zawsze stawia nas w obliczu konfrontacji z porażką (Śmierć) i sprawia, że wyglądamy jak przeklęci (Diabeł). Mimo to stabilni i zdecydowani co do pozostania i wytrwania na naszej ścieżce, wiemy że prawdę można osiągnąć tylko w równowadze (Sąd) między dobrem a złem, światłem i ciemnością (Słońcem i Księżycem). Ten wspaniały sposób doświadczania dualności jest wynikiem wewnętrznej i zewnętrznej równowagi (Umiarkowanie), na której opiera się nasza dusza i ciało (Świat).
Pozostajemy cichymi, skromnymi, pokornymi i zawsze czujnymi osobami (Wieża).
22 ARKANA I 22 ŚCIEŻKI NA DRZEWIE ŻYCIA KABAŁY
Drzewo Życia zawiera 10 kluczowych punktów zwanych Sefirotami. Są one w naszym ciele istotnymi organami sfery ducha, węzłami, dzięki którym możemy zrozumieć ewolucję i ruch naszego życia wewnętrznego. Między jednym Sefirotem a drugim znajdują się linie, 22 ścieżki, jak litery alfabetu hebrajskiego. Każdej literze został przypisany Arkan Wielki Tarota, dając życie ścieżkom, które te Arkany mogą pokonywać, wzbogacając w ten sposób zarówno swoją symbolikę, jak i potencjał każdego Sefirota Kabały. Jeśli Arkany są istotnymi archetypami, a Sefiroty zarówno mentalnymi jak i emocjonalnymi nastrojami, to połączenie kart Tarota z Drzewem Życia jest fantastycznym sposobem na znalezienie w tej metodzie reinterpretacji naszego wewnętrznego świata.
Niezależnie od szkół, z biegiem czasu i regularnie praktykując, każdy z nas może nauczyć się czytać Arkany swojego Drzewa Życia. Arkany są mobilne: czasami Mag jest po prawej stronie (Mag małomówny), czasami po lewej (Mag nauczyciel). Oznacza to, że czasami numer karty nie pasuje do numeru hebrajskiej litery; na przykład Arkan Zakochanych jest kartą numer 6, ale hebrajska litera (Zayin) odpowiada numerowi 7. Nie dajmy się zwieść tym liczbowym zmianom (tak samo dzieje się z naszymi emocjami i ideami, poruszają się). Karty na Drzewie Życia są ruchome, podobnie jak nasze wrażenia na temat uczuć i przekonań dotyczących naszej postaci, naszego charakteru.
3 WYMIARY DUCHA W DUSZY
1. Najwyższy trójkąt złożony z Keter, Chochma i Bina nazywany jest archetypową triadą i odpowiada w subtelnym mikrokosmosie człowieka duchowi (ciału łaski). Ten trójkąt jest również obrazem Trójcy, sefirotycznej Korony. Należy zrozumieć podstawę tych trzech Sefirotów:
* Ojciec, Pierwsze Logos, Keter (Mądrość).
* Syn, Drugie Logos, Chochma (Miłość).
* Duch Święty, Trzecie Logos, Bina (Moc, zasada płonącego drewna).
2. Drugi trójkąt, złożony z Sefirotòw Chesed, Gewura i Tiferet, odpowiada triadzie mentalnej. Jest związany z duszą intelektualną człowieka (ciałem mentalnym), a także z królestwem zwierząt.
3. Trzeci trójkąt utworzony z Necach, Hod i Yesod nazywa się astralnym, a odpowiada ludzkiej duszy emocjonalnej (ciało astralne) i jest połączony z królestwem roślin.
Malchut, Sefirot odizolowany po upadku, reprezentuje materializację i nierozerwalnie obejmuje zarówno ciała eteryczne, jak i fizyczne. Malchut jest związany ze zbiorową nieświadomością
(duszą grupową) i z królestwem minerałów.
Ten trójkąt jest wspólny dla wszystkich wielkich tradycji (od ktòrych osobiście nieznacznie się oddalamy, jak sami się przekonacie); jest trójkątem Najwyższej Triady (Boskim Trójkątem), trójkątem Ducha (wspólnym dla wszystkich i dla całego wszechświata), transpersonalnym królestwem. W naszej zachodniej kulturze katolickiej Triada nazywana jest Ojcem, Synem i Duchem Świętym, w Indiach Brahma, Wisznu i Śiwa. W Kabale Chochma jest męski, a Bina kobieca, to męskość ma panować, generować i rządzić (jak Adam, od którego pochodzi Ewa) ... W tym momencie oddzielamy się od tej tendencji, ponieważ generuje ona również zdominowane przez mężczyzn społeczeństwo, trend psychologiczny oparty na nauce i analizach, w którym introspektywne badania i kobieca harmonia z Naturą oraz intuicja schodzą na drugi plan. Aby zaradzić temu niedociągnięciu, mamy do dyspozycji ścieżkę Cesarzowej (o ktòrej napiszemy innym razem). Pozostaje faktem, że - aby urzeczywistnić się na tym etapie - musimy rozwinąć opanowanie siebie (Ojca) przy ciągłej pracy w duchu (Matce), aby wzbudzić w nas świadomość (Syna). Krótko mówiąc, są to narodziny duszy i jej Światła.
ŚCIEŻKA MAGA
Ścieżka Przejrzysta (kontempluje wizje).
Łączy Keter z Bina (1-3)
Arkan Wielki: Mag
Kto wyrusza w tę podróż, zanurza się w rozumie, logice, intelekcie, stąd nazwa Ścieżki Przejrzystej (kontemplującej wizje). Jednoczy ona Keter z Bina w Drzewie Życia (Kabały); jest racjonalna, analityczna, teoretyczna, jest ścieżką czysto męską (Yang, głowa), która jednak, bez pomocy szaleństwa (związek z Chochma, Yin, serce), stałaby się ryzykowna, niebezpieczna, wprowadzająca w błąd, bardzo powszechny u fałszywych polityków i mędrców, dużo mówiących i niewiele lub nic nie robiących: dobrze głoszą i źle czynią; między mową (Bina) a czynem (Chochma) jest świadomość i wielkość duszy. Jest to droga Maga, ponieważ on wie i rozumie, ale bez wielkości mądrości (Głupca) staje się negatywnym i złym czarodziejem.
Aby zrównoważyć tę ścieżkę, trzeba równolegle iść ścieżką Głupca.
ŚCIEŻKA GŁUPCA
Ścieżka Blasku (przed Stwórcą)
Łączy Keter i Chochma (1-2)
Arkan Wielki: Głupiec
Ci, którzy podejmują tę podróż, są jak ci, którzy zanurzają się w nieświadomości; nazywana jest Świecącą Drogą (przed Stwórcą), łączy Kether z Chockmah, i jest to intuicyjne, duchowe poszukiwanie działania, praktyczność życia, droga czysto kobieca, ktòra bez pomocy Magika (związek z Binah, męskość) stałaby się ryzykowna, niebezpieczna, wprowadzająca w błąd, bardzo powszechny u fałszywych mistykòw, u tych, którzy myślą, że WYCZUWAJĄ INTUICYJNIE I ROZUMIEJĄ wszystko, ale nie w realnej rzeczywistości. Mają wspaniałe, ale bezwocne pomysły (łono bez zarodka). Właśnie dlatego jest to droga szaleństwa. Potrzebuje równowagi czerpanej z drugiej drogi lub ścieżki, ponieważ żeńska część bez męskiej (anima bez animusa) staje się złą wiedźmą. Jest to moment, aby zrównoważyć instynkt intuicją, wolę intelektem, serce głową i przejść do Binah (drogi Maga).
ŚCIEŻKA CESARZOWEJ
Ścieżka Oświecenia (fundamentalna świętość)
Łączy Chochma z Bina (2-3)
Arkan Wielki: Cesarzowa
Ścieżka Cesarzowej nazywana jest Ścieżką Oświecającą (podstawowa świętość). Droga ta łączy Głupca z Magiem, kobiecość i męskość, instynkt z intuicją, wolę ze zrozumieniem, serce z głową, Yin z Yang ... to równowaga dualności. Znajomość Bina w połączeniu z nieświadomością Chochma generuje Świadomość Ego = świadomość, nirwana, iluminacja, świętość, która odpowiada jedenastemu Sefirotowi, zwanemu Da'at lub „Najwyższą Wiedzą”. Da'at jest jedynym niewidzialnym Serifotem w Drzewie Życia (tutaj alchemiczny ołów zamienia się w złoto) i tylko 2 Arkana są na jego trajektorii: Cesarzowa i Papieża. Bez kobiecości nie ma stworzenia, nie ma dostępu do wymiaru duchowego. Kolorem przypisanym Ścieżce Cesarzowej jest czerń, kolor skondensowanej materii, maksymalna gęstość; kabalistycznie jest to „zewnętrzna szata ukrycia”.
Ścieżka Wodząca (zrozumienie głębi).
Łączy Necach z Jesod (7-9)
Arkan Wielki: Cesarz
Cesarz zmierza do Zwycięstwa (Necach), ale wie, że może wygrać tylko na drodze miłości, pokoju i oddania, na tej, ktòra jest po prawej stronie. To nasza wewnętrzna esencja, która dąży do zjednoczenia z boskością (szuka swojej Cesarzowej), ale - jak zobaczymy zanim dotrzemy do Cesarzowej (zasada żeńska) - Cesarz (zasada męska) może napotkać trudności i przeszkody na innych ścieżkach. Cesarz podąża ścieżką, która prowadzi od Jesod (Fundament jego Królestwa) do Necach (Zwycięstwo). Utrzymanie zjednoczenia pomiędzy Cesarzem na dole i Cesarzową na górze (jako w niebie, tak i na ziemi) zawdzięczamy temu, że Cesarz odzwierciedla się w Ścieżce Gwiazdy, poprzez niewidzialny Sefirot świadomości (ten, który jest tuż pod Cesarzową). W Gwieździe Cesarz widzi Cesarzową, a ona go oświeca (w koronach obojga są gwiazdy, te same idee).
U podstawy są dwie ścieżki:
Ścieżka Słońca - ponieważ jest pełna Światła, jest energią życiową w ciele i prawdą w duszy, i Ścieżka Cesarza - męskiej siły, która wchodzi na szczyt w poszukiwaniu Cesarzowej, która jest na górze. Jest to podobne do Jogi, która budzi Kundalini poprzez kierowanie energiami seksualnymi. Cesarz wyrusza ku zwycięstwu (Necach), ale wie, że wygrywa tylko na ścieżce miłości. Jeśli istnieje harmonia, Słońce idzie prosto w stronę Chwały (Hod); oznacza to, że światło, które leży w nieświadomości (Jesod), wysyła nas w kierunku wyższej świadomości: jest to dalekowzroczność, szerokie horyzonty poglądòw, jasne rozumowanie, świadome uczucia - to jest Ścieżka Słońca.
ŚCIEŻKA KAPŁANKI
Ścieżka Jednocząca (uświadomienie sobie duchowej prawdy)
Łączy Keter z Tiferet (1-6)
Arkan Wielki: Kapłanka
Do Sefirotu Piękna, który jest w centrum i który odpowiada sercu, 8 ścieżek przybywa i odchodzi: pierwszą pośrodku u góry jest właśnie Ścieżka Kapłanki. Jest bardzo złożona, musi też przebiegać pod Ścieżą Cesarzowej, co oznacza, że trzeba ją pokonać nie tylko, aby rządzić, ale aby rządzić sobą, przejść samych siebie. Jest ujawnioną, oswojoną nieświadomością (Kapłanka jest nazywana również Papeżycą - chociaż świat religii zawsze odmawiał tej władzy kobietom). To Piękno ma Koronę, to kobiecość rządzi duszą: Ścieżka Kapłanki łączy Piękno z Koroną, Keter i Tiferet (Ducha i Duszę). Reprezentuje Pomost nad Otchłanią.
Ale to Piękno musi przezwyciężyć także kolejny podstęp: przejść pod Ścieżką Mocy, tą, która jest ponad Pięknem, ponieważ Piękno, które nie jest jeszcze zakorzenione w Duchu, staje się łatwym łupem pasji, ofiarą patrzenia tylko w siebie i na siebie - droga Ego i próżności.
Co dzieje się na Ścieżce Kapłanki? Ego zaczyna postrzegać siebie, ale z zewnątrz, w trzeciej osobie, czyli identyfikuje siebie - Jung nazywa to indywiduacją, zdolnością rozpoznania siebie i tego kim jesteśmy. Na początku jest to przerażające, gubimy się, ponieważ czujemy się odcięci (od świata, od przyjaciół, od społeczeństwa). Wiemy, że nie jesteśmy już absolutem, a to decyduje o jakości względności, której potrzebujemy, by inni ludzie stali się dla nas lustrami, poprzez ktòre wchodzimy z innymi w interakcję bez popadania w dualizm (który pojawia się, gdy identyfikujemy się w jednym z przeciwieństw). Głębokie zrozumienie tego procesu jest niezbędne, ponieważ intelektualnie (głowa) wiemy, że żyjemy na dualistycznym poziomie. Dopóki nie żyjemy nim na zewnątrz siebie (sercem), mamy skłonność do samolubnego przeżywania wszystkiego w sposób jednostronny, dośrodkowy i absolutystyczny, więc widzimy tylko jedną stronę rzeczywistości (Yin lub Yang, nigdy nie całość). Dopóki ta mądrość nie stanie się aktywna, świadoma, a zatem realna, pozostaniemy identyfikowani w stanie dualistycznym, to znaczy uwięzieni w jednej ze skrajności dwubiegunowości, nie otwierając się pod kątem 360 stopni i nigdy nie zdając sobie z tego sprawy. Kapłanka (kobiecość) sprawująca (męską) moc Ducha w materii, czyni ten proces świadomym i przekształca granice dualizmu w prawdziwe zwierciadła, które pozwalają nam zawsze uchwycić ukrytą stronę we wszystkim, otwierając przed nami tę małą przestrzeń, która nadaje sens wszystkiemu: piękno.
ŚCIEŻKA PAPIEŻA
Wieczna droga (błogość nieba)
Łączy Chochma z Chesed (2-4)
Arkan Wielki: Papież
W Drzewie Życia Ścieżka Papieża umieszczona jest między Chokmah i Chesed (Boska Matka i archetypy stworzenia), czyli między mądrością serca a miłością. Jej celem jest przyswajanie sobie wiedzy (mądrość) i nauczanie (miłość) praw kosmosu. Ścieżka Papieża jest bardzo trudna, ascetyczna: wprowadza w praktykę (miłość) wiedzę teoretyczną (mądrość), doprowadza do wcielania się Ducha, czyli nie tylko słowa, ale i czyny, stąd moc Papieża, ktòra wszystko jednoczy, wszystko gromadzi, wszystko wyjaśnia.
Cesarz (ten, który dba o dobra materialne), wspinając się na tę prawą kolumnę, musi koniecznie spotkać Papieża w Serifocie Miłości. Jeśli Cesarz nie wykonuje swojej funkcji i pracy zgodnie z wolą (na szczycie) Cesarzowej, Papież zatrzymuje go, zamyka Ścieżę i odsyła wstecz (czyli pełni funkcję, ktòrej nie spełniają nasi realni przywódcy religijni względem politykòw, albo spełniają ją źle).
Papież jest więc w nas zdolnością do przycinania suchych gałęzi, do odcinania (ex komunikowania) wszystkich martwych rzeczy, które w nas nadal tkwią; jest szkołą życia i inicjatorem tajemnicy.
Ścieżka Wpływów (rozumienie przyczynowości)
Łączy Bina z Gewura (3-5)
Arkan Wielki: Rydwan
Jest to ścieżka, która prowadzi od Sefirota Maga (Bina) do Sefirotu Mocy (Gewura). Jest to zstąpienie Ducha do królestwa Materii; siła woli jest wprawiana w ruch i jest kierowana w stronę Duszy zrównanej z Duchem; jest to sposób na podbicie świata materii bez ryzyka upadku. Jeśli Siła stymuluje naszą wolę, to Rydwan odpowiada za nasze ciała. Kierowanie Rydwanem z mądrością jest umiejętnością tych, którzy podążają za wolą i siłą lub energią kosmiczną, za tym, co Chrystus nazwał Bogiem. Wszystkie religie lub myśli filozoficzne mówią to samo: uniwersalne prawo lub energia, która wprawia w ruch i pociąga za sobą, jak Rydwan, jest Boska.
Czytamy w myśli Gurdżijewa, ale jeszcze bardziej w Bhagawadgicie, do której Gurdżijew z pewnością się odnosił, że Rydwan (powòz) jest ciałem fizycznym, konie to emocje lub ciało astralne (emocjonalne), woźnicą jest umysł lub ciało mentalne, a na koniec jest i pasażer, świadomość, dusza, wyższe Ja lub ciało przyczynowe. Więc jeśli woźnica nie jest oświecony (nie ma rozyznania) i nie ma pojęcia o tym, jak kierować (umysłem) i nie wie jak kierować emocjami (uczuciami), wòwczas ciało lub Rydwan mknie jak szalony w drodze bez określonego, dokładnego celu.
ŚCIEŻKA KOCHANKÓW
Ścieżka Przygotowania (fundament wiary)
Łączy Bina z Tiferet (3-6)
Arkan Wielki: Kochankowie
Jest to bardzo wymagająca droga, umysł schodzi do rzeczywistości, działania są konkretne, wchodzimy w życie praktyczne, schodzimy do drugiego trójkąta, fazy centralnej. Mag (Bina) jest powołany do wykorzystania swojej wiedzy w praktyce. Droga, którą należy podążać, prowadzi do Tiferet, czyli Piękna, które rodzi się tylko wtedy, gdy nauczymy się żyć podwójnością. Jesteśmy częścią stworzenia, a wcielenie się w ciało daje nam doświadczenie przyswajania sobie o nim wiedzy. Piękne dusze są kompletne, przyjmują w sobie wszystko na dobre i na złe, dobro i zło, bez wyrządzania krzywdy i bez narzucania dobra. Przez wnikliwość, roztropność (miecz) uczymy się odróżniać Yin od Yang i żyć głęboko w obojgu (w kochankach). Ryzyko niewiedzy jak żyć w dualności jest oczywiste: droga Kochanków musi przejść przez pożądliwość, walkę z pragnieniem, które zawsze prowadzi nas do utożsamiania się tylko z jednym przeciwieństwem, zawsze kusi nas, aby wybrać jedną stronę kosztem drugiej: biały lub czarny, dobry lub zły, słodki lub słony, samotny lub żonaty ... Ścieżka Kochanków uczy nas, aby nie mówić: "to lub to", ale "to i to". Jest to droga 7, połączenie parzystego i nieparzystego (4 + 3); jest to droga siódmego dnia, kiedy to Bóg odpoczywa, wycofuje się i pozostawia w ludzkich rękach osiągnięcie harmonii przeciwieństw.
Ścieżka Łączenia (substancja stworzenia)
Łączy Chochma z Tiferet (2-6)
Arkan Wielki: Gwiazda
Ta ścieżka rodzi się pod znakiem wyjaśnień: coś w nas musi widzieć światło, coś w nas musi świecić. Gwiazdy nad nami wylewają światło na ziemię, to dlatego Ścieżka Gwiazd łączy pierwszy trójkąt u góry ze środkowym, łączy Chochma z Tiferet, przekraczając w ten sposób otchłań pożądania ... Jest to lustrzana Ścieżka Kochanków, tyle że Kochankowie muszą używać rozumu, a tutaj wszystko jest instynktem i emocjami, Mądrość łączy się z Pięknem. Tradycyjnie Gwiazda Arkanu Wielkiego ma jedną stopę na ziemi, a drugą na wodzie, wypełniając w ten sposób lukę między formą (ziemia, ciało) a substancją (woda, dusza). Jednak, aby zobaczyć gwiazdy, musimy pozostać w ciemności: ta ścieżka wymaga oraz wzywa do medytacji, aby wejść w siebie - tylko w ten sposób świeci blask prawdy. Ścieżka Gwiazd jest naznaczona ciągłą medytacją. W jej ciemności rozświeca nasz wymiar wewnętrzny, oczyszczają się nasze czakry (7 mniejszych gwiazd widocznych w karcie), otwiera się nasza intuicja (wielka centralna gwiazda).
Arkan Gwiazd jest przeciwny lub lustrzany względem Kochanków, ponieważ oznacza przejście z jednej fazy inicjacji do drugiej. Jeśli Kochankowie oznaczą przejście od teorii do praktyki, wówczas Gwiazdy wskazują w jaki sposób dusza mistyka jest kierowana przez Światło Gwiazdy na Piękno nie-ja, pustki, poprzez cichą Mądrość, jak wewnętrzne światło. Ważne na tej Ścieżce jest wsłuchiwanie się w świat naszych snów - Gwiazdy wskazują na znaczenie snu i naszego onirycznego świata.
Od Piękna (Tiferet) w górę prowadzą 3 Ścieżki: Kochankòw po lewej, Gwiazdy po prawej i Kapłanki w centrum. Wszytkie trzy omijają poprzeczną Ścieżę Pożądania, co oznacza, że te 3 Ścieżki muszą być podejmowane sercem wolnym od namiętności lub sercem, który umie dominować nad pasjami i żyć nimi bez wyrzutów sumienia, w przeciwnym razie poprzeczna Ścieżka stałaby się przeszkodą.
Tylko Piękno, jako proste i niezbędne spojrzenie Prawdy, oddaje wymiar duchowy (górny trójkąt) w jego pełni. Piękno jest odbiciem Prawdy.
Kochankowie pracują nad naszym wymiarem cielesnym, Gwiazda nad wymiarem emocjonalnym, podczas gdy Kapłanka w centrum jednoczy ich w wymiarze duchowym, czyni uczucie pięknym i czyni materię piękną, dostrzega piękno zarówno rozumu, jak i serca, tak samo ciała, jak i duszy.
ŚCIEŻKA POŻĄDANIA (SIŁY)
Ścieżka Aktywująca (doświadczenie błogosławieństw)
Łączy Chesed z Gewura (4-5)
Arkan Wielki: Moc
Druga poprzeczna droga, a zatem zjednoczenie i równowaga między siłami prawej i lewej strony. Wchodzimy również do drugiego trójkąta, czyli zachowania, moralności i etyki, nic bardziej odpowiedniego dla tych, ktòrzy zaczynają być panami Mocy, by osiągnąć Miłość.
W Arkanie Mocy kobieta utrzymuje siłę paszczy lwa opartego o jej łono: symbol siły seksualnej, która początkowo pociąga (droga Pożądania). Zarówno ogon lwa w kształcie litery S (węża), jak i złoty lew (ogień) są symbolem Kundalini: ten wąż jest ukrytą w nas energią, Kundaliny, która jest zwinięta w sobie w oczekiwaniu na przebudzenie, w dolnej czakrze za kością, która nazywana jest świętą kością (ogonową) i zaczyna się od narządu płciowego (głowa lwa zaczyna się na wysokości łona kobiety). Lew reprezentuje ogień i jako złoty lew ponownie jest symbolem świętego ognia (Kundalini). Musimy przetopić ołòw pasji w złoto miłości, zwierzęce instynkty we wzniosłe emocje.
Chociaż liczbowo w Kabale Moc jest liczbą 9, kiedy dociera na drugą stronę Drzewa, staje się inną liczbą, w tym przypadku 11, ponieważ kabalistycznie rzecz biorąc siła to
1 + 1 = 2
1 zasada męska + 1 zasada żeńska
2 to związek przeciwieństw
1 (seks) + 1 (miłość) = Boska Tantra
W ten sposób Ścieżka Pożądania uczy nas, że siła ludzka zainspirowana światłem boskiej miłości przekształca wszystkie nasze cielesne wymiary w boskie, bez potrzeby wykluczania ludzkiego wymiaru. W rzeczy samej Ścieżka Pożądania jest niezbędna do osiągnięcia ludzkiego celu: boskości.
Lew zostaje udomowiony przez dziewicę (Cesarzową, która awansuje na wyższy poziom).
Ścieżka Inteligencji (znajomość istnienia)
Łączy Chesed z Tiferet (4-6)
Arkan Wielki: Pustelnik
Wraz ze Ścieżką Pustelnika wchodzimy w drugi trójkąt, centralny. Tutaj Miłość musi być ucieleśniona w Pięknie; jest to droga od Chesed do Tiferet. Odwrotną Ścieżką będzie Sprawiedliwość, która bywa męska i destrukcyjna, podczas gdy Pustelnik jest kobiecy i konstruktywny. Hebrajska litera, która mu odpowiada, to Teth, co oznacza węża, ponieważ Pustelnik trzyma w dłoni kij, który w baśniach i mitach często zamienia się w tego gada i jest umiejętnością czołgania się między dobrem a złem, krętym ruchem, właśnie jak u węża.
Ścieżka Wierności (wzrost cnoty duchowej)
Łączy Gewura z Tiferet (5-6)
Arkan Wielki: Sprawiedliwość
Jest to Ścieżka Karmy, zbieramy to, co zasialiśmy. Moc musi osiągnąć Piękno, dlatego maksymalnym wyrazem Mocy jest delikatność, idealna równowaga, którą nazywamy sprawiedliwością lub przystosowaniem do każdej sytuacji. Ten Arkan zamyka drugi trójkąt, etyka i moralność znajdują życie w praktyce ze swymi trzema składnikami: mądrością Pustelnika, sprawiedliwością równowagi i pięknem żywej żądzy (przyjemności) bez popadania w niesprawiedliwość, czy nawet głupotę i powierzchowność.
Siła bez orientacji jest dzika, Piękno czyni ją miękką, delikatną i wie, jak czerpać z jej źródeł pewność, bezpieczeństwo i zaradność. Potrzebujemy Piękna; ono natychmiastowo wpływa na naszą duszę, daje się odczuć, podczas gdy Prawda wymaga wysiłku, rozumowania i refleksji, co nie zawsze jest możliwe dla wszystkich. To dlatego Ścieżka Sprawiedliwości jest zdrowa, oczyszcza umysł i serce. Siła duchowa wyraża się w delikatności Piękna, która najpierw szuka, a następnie daje. W naturze dostosowujemy się tylko do tego, co słuszne i w tym przypadku Sprawiedliwość nie narzuca się przemocą, ale łagodnością; jej moc jest Pięknem, stąd przystosowanie, dopasowanie.
ŚCIEŻKA KOŁA
Ścieżka Pojednania (przekazywanie boskiego wpływu)
Łączy Chesed do Necach (4-7)
Arkan Wielki: Koło
Miłość zstępuje na ziemię, jak wcielenie Słowa w Chrystusie, ku zwycięstwu; jest to Ścieżka Koła, wystarczy spojrzeć na odpowiednie Sefiroty, ktòre są archetypami stworzenia, polaryzują energie. Tutaj Miłość to nie tylko idea (Chesed), ale żywa emocja (Nacach), uwidocznienie się, zmaterializowanie, to ruch Koła. Liczba na kartach to 10, jak promienie Koła (jak palce naszych dłoni), które reprezentują manifestację materialnego świata; hebrajska litera ma podwójną liczbę, 20, dwa są Koła, gdy duch się jednoczy: nie widać drugiego, a obraca się w przeciwnym kierunku (Yin i Yang). Cyfra 10 wskazuje także koniec jednego cyklu numerycznego i początek drugiego.
Słowo ROTA - łac.(obracać się) na odwròt to ATOR, a Hathor jest imieniem egipskiej bogini miłości, czyli bardziej nam znanej Wenus. Tylko Wisielec, znajdujący się równolegle po drugiej stronie Drzewa Życia, potrafi je poprawnie odczytać.
ŚCIEŻKA WISIELCA
Ścieżka Stabilności (zwiększenie rzetelności)
Łączy Gewura z Hod (5-8)
Arkan Wielki: Wisielec
Wisielec jest przywiązany u gòry siłą woli, podczas gdy jego głowa sprowadza się na dole do Chwały (Hod), która jest odbiciem zrozumienia, czyli wiedzy - hebrajska litera to Lamed, ocean, woda, w ktòrej można się odzwierciedlić. Innymi słowy jest to zasłona Maya: świat, który widzimy nie takim, jakim jest, ale takim, jakim byśmy go chcieli - oszustwem iluzji, Matrix. Takie jest prawo równowagi i inwersji: prawie wszystko to, w co wierzymy, widzimy do góry nogami, na odwròt. Tylko mądry człowiek widzi wszystko prosto, ponieważ nic w jego oczach nie jest proste i to dlatego ludzie postrzegają mędrca do góry nogami, uważają go za nieistotnego dziwaka, gdy w rzeczywistości jest wręcz przeciwnie: to masa żyje w zawieszeniu, dlatego wymazuje wszelką duchowość na korzyść światowego zaistnienia ...
Ścieżka Wisielca wygląda na Ścieżkę karną - człowiek zostaje zawieszony za karę. A w rzeczywistości jest skokiem w fale mądrości, która pochodzi z góry, ponieważ życie zanurzone tylko w materii jest zawieszeniem, skazaniem na widzenie rzeczy na opak. Ci, którzy są tego świadomi, wiedzą jak patrzeć poza pozory, odwracają sens wszystkiego, aby woda odzwierciedlała poczucie nieskończoności i by stało się możliwe uchwycenie prawdziwej esencji wszystkiego. To odwrócenie rzeczywistości ujawnia ukrytą esencję, tutaj łączą się splendor i siła, powstaje inna perspektywa widzenia świata i rzeczywistości.
ŚCIEŻKA ŚMIERCI
Ścieżka Wyobraźni (odnowa i zmiana)
Łączy Tiferet i Necach (6-7)
Arkan Wielki: Śmierć
Jest to Ścieżka zmiany, która polega na pozostawieniu tego, co w nas umarło, aby nie umrzeć. Prowadzi Piękno (Tiferet) do Zwycięstwa (Necach). Zwycięstwo Śmierci polega na całkowitej akceptacji tego, kim jesteśmy, w tym naszych ograniczeń i wad. Ścieżka Śmierci jest wybawieniem od śmierci poprzez śmierć w sobie, poprzez śmierć naszych fałszywych przekonań. Zwycięstwo z Pięknem jest drogą Śmierci (im bardziej umieramy dla siebie, tym bardziej stajemy się Piękni), jest życiem, ktòre musi zwyciężyć; Śmierć jest niczym innym jak Pięknem pełnego i spełnionego życia. Bez Śmierci, ktòra pociąga za sobą rozkład Ego (esencja Arkanu Śmierci), nie można zrozumieć ani zobaczyć boskiego piękna.
ŚCIEŻKA DIABŁA
Ścieżka Innowacyjna (siła życiowa w akcji)
Łączy Tiferet z Hod (6-8)
Arkan Wielki: Diabeł
Jak Diabeł może łączyć Piękno z Chwałą? Ścieżka ta jest cudownym odkryciem, jest nowym sposobem postrzegania materii nie jako zepsucia, ale jako odzwierciedlenia Ducha (trzecie oko oświecenia). Kiedy Piękno lśni, odsłania się, ujawnia, staje się materią, zostaje wcielone. Diabeł zamyka trójkąt wraz ze Sprawiedliwością i Wisielcem, ponieważ te 3 Arkany mają wspólny mianownik: uchwycić ukryte i odmienne znaczenie. W tym przypadku Diabeł jest postrzegany jako niemoralny tylko dlatego, że nie przestrzega wspólnej reguły (nawet Jezus w swoim czasie był swego rodzaju diabłem dla wspòłczesnych mu Żydów), a społeczeństwo chce, aby każdy wpasowany był w specyficzne ramy (zasady i prawa), stąd moralność, podczas gdy Natura nie zna moralności, Natura rozpościera swòj blask tam, gdzie się zdarza, nie tam, gdzie jest kierowana. Z tego powodu Diabeł jest niemoralny, nie można go ukierunkować, zaplanować, zaprogramować.
Ścieżka Diabła to walka Ducha, który próbuje się bronić przed regułami narzuconymi przez człowieka, a których interesy nie wynikają z Piękna. Diabeł obrazuje potrzebę upadku: najpierw zrzuca nas z naszych wysokości, potem każe doświadczać, do granic rozpadu. To dlatego ma jedną rękę uniesioną do góry, a drugą opuszczoną ku dołowi. Energia upadku, dokonanego doświadczenia, daje początek życiu, jest skoncentrowana, tworząc w zarodku tę samą centralność, w której będziemy żyć, identyfikując ją z postrzeganiem samych siebie.
Diabeł jest ścieżką, która wiedzie od Chwały do Piękna (Hod-Tiferet). Nie przez przypadek Luciferus jest nosicielem światła, blasku, piękna. Jest to droga, którą należy dokładnie zastosować, aby nauczyć się widzieć (trzecie oko na głowie Diabła) pod światło, z perspektywy czasu, ponieważ Diabeł zawsze uczy prawdy poprzez kłamstwo.
Ścieżka Innowacyjna (siła życiowa w akcji)
Łączy Tiferet z Hod (6-8)
Arkan Wielki: Diabeł
Jak Diabeł może łączyć Piękno z Chwałą? Ścieżka ta jest cudownym odkryciem, jest nowym sposobem postrzegania materii nie jako zepsucia, ale jako odzwierciedlenia Ducha (trzecie oko oświecenia). Kiedy Piękno lśni, odsłania się, ujawnia, staje się materią, zostaje wcielone. Diabeł zamyka trójkąt wraz ze Sprawiedliwością i Wisielcem, ponieważ te 3 Arkany mają wspólny mianownik: uchwycić ukryte i odmienne znaczenie. W tym przypadku Diabeł jest postrzegany jako niemoralny tylko dlatego, że nie przestrzega wspólnej reguły (nawet Jezus w swoim czasie był swego rodzaju diabłem dla wspòłczesnych mu Żydów), a społeczeństwo chce, aby każdy wpasowany był w specyficzne ramy (zasady i prawa), stąd moralność, podczas gdy Natura nie zna moralności, Natura rozpościera swòj blask tam, gdzie się zdarza, nie tam, gdzie jest kierowana. Z tego powodu Diabeł jest niemoralny, nie można go ukierunkować, zaplanować, zaprogramować.
Ścieżka Diabła to walka Ducha, który próbuje się bronić przed regułami narzuconymi przez człowieka, a których interesy nie wynikają z Piękna. Diabeł obrazuje potrzebę upadku: najpierw zrzuca nas z naszych wysokości, potem każe doświadczać, do granic rozpadu. To dlatego ma jedną rękę uniesioną do góry, a drugą opuszczoną ku dołowi. Energia upadku, dokonanego doświadczenia, daje początek życiu, jest skoncentrowana, tworząc w zarodku tę samą centralność, w której będziemy żyć, identyfikując ją z postrzeganiem samych siebie.
Diabeł jest ścieżką, która wiedzie od Chwały do Piękna (Hod-Tiferet). Nie przez przypadek Luciferus jest nosicielem światła, blasku, piękna. Jest to droga, którą należy dokładnie zastosować, aby nauczyć się widzieć (trzecie oko na głowie Diabła) pod światło, z perspektywy czasu, ponieważ Diabeł zawsze uczy prawdy poprzez kłamstwo.
ŚCIEŻKA UMIARKOWANIA
Ścieżka Eksperymentalna (procesy alchemiczne)
Łączy Tiferet z Jesod (6-9)
Arkan Wielki: Umiarkowanie
Jest to pierwszy Arkan łącząca wymiar etyczny z materialnym, środkowy trójkąt z dolnym. Jest to sztuka równoważenia Piękna, z którego pochodzi (Tiferet) w materialności (Jesod), na której opiera się nasz świat materialny. Więc równowaga między wnętrzem a zewnętrzem, duchem i materią.
Wnętrze nie wie o zewnętrzu, zewnętrze nie wie o wnętrzu: niewielu z tych, którzy opuścili Ogród Edenu, wie, jak tam wrócić. Umiarkowanie jest duchową siłą niezbędną do życia w wymiarze fizycznym, tą, która utrzymuje nas ze stopami na ziemi, z umiarem.
3 DROGI DO SERCA
Po opanowaniu płaszczyzny materialnej (DOLNY TRÓJKĄT), energie koncentrują się w kierunku serca, sefirota Piękna, centrum.
Można do niego dotrzeć na 3 sposoby:
poprzez Ścieżkę Diabła po lewej stronie,
poprzez Ścieżkę Śmierci po prawej stronie
i wreszcie poprzez Ścieżkę Umiarkowania pośrodku.
Centralna droga Umiarkowania to Ścieżka między Tiferet (Pięknem zarządzanym przez Słońce) i Jesod (Fundamentem oświetlonym przez blask Księżyca). Tiferet to przybycie, oznacza piękno na świecie i połączenie się z naszym centrum (CHRYSTUSEM lub fundamentem, czyli z wewnętrznym światłem. Duchowość łączy nas z podświadomością. Zaczynamy od Księżyca, a nie od Słońca, wyruszamy w poszukiwaniu światła, a więc od nieświadomości, która - jak sny - może podnosić trudne, traumatyczne tematy, wspomnienia, aspekty, rzeczy, których jeszcze nie rozwiązaliśmy. Właśnie dlatego Umiarkowanie, które jest równowagą, musi brać pod uwagę dwa boczne sposoby: Ścieżki Diabła i Śmierci. To nie przypadek, że na kartach Tarota Umiarkowanie reprezentuje anioł - to anioł wyższego JA prowadzi nas w głąb naszych duchowych głębin. Diabeł jest naszym Cieniem, który kiedyś oświecony (LUCI-ferus) ożywia wszystko, co w nas było martwe. Arkan Śmierci usuwa wszystkie przeszkody, przycina to, co bezużyteczne, kosi to, co zbędne. Piękno, które jest w centrum, w sercu, można oświetlić tylko poprzez
tę równowagę psychiczną (Umiarkowanie), która wydaje się ponura (Śmierć) i zła (Diabeł), ale nie ma innej drogi do Piękna niż nauka
patrzenia na siebie, na naszą brzydotę, z pogodą i spokojem.
ŚCIEŻKA WIEŻY
Ścieżka Wzniecająca (natura istnienia)
Łączy Necach z Hod (7-8)
Arkan Wielki: Wieża
Trzecia i ostatnia poprzeczna Ścieżka, Ścieżka, która ponownie łączy dwie skrajne strony: po prawej Zwycięstwo, a po lewej Chwałę. Wspomniana wyżej Wieża to moment zmiany, aby zejść z piedestału i rozpocząć inną drogę, połączyć energie intelektu (Chwały) z emocjami (Zwycięstwem). Na najniższym poziomie Drzewa Życia miłość jest polem walki, ponieważ dotyczy integracji i harmonizacji przeciwieństw. Wieża jest punktem widokowym, z którego możemy utrzymywać nasz dolny wymiar na dystans, trójkąt poniżej, z rozwagą, pokorą i sprawiedliwością (owoce, które pojawiają się po upadku z Wieży). Wieża wyznacza zatem ścieżkę przebudzenia, upadku, pozostawania na straży, dokładnie na "wieży sumienia", a nie na wysokościach ulotnej materii, z której łatwo upaść.
Niektórzy mogą myśleć, że najkrótszą drogą do Korony Boskiej Esencji jest ta środkowa, prosta, a jest wręcz przeciwnie.
Środkowy filar w Drzewie Życia musi przejść pod 3 mostami lub Ścieżkami (Wieży, Mocy i Cesarzowej). Nie można przejść pod nimi nie docierając do bocznych Sefirotòw.
Centralna kolumna jest zdominowana przez Keter i jest nazywana filarem równowagi lub świadomości. Sefira tego filaru (Keter, Tiferet, Jesod i Malchut) stanowią równowagę między siłą a formą, mężczyzną i kobietą, działaniem i strukturą: odpowiadają stanom zrównoważonej świadomości. Ścieżka tego filaru jest nazywana Ścieżką Strzały. Jest drogą filozoficzną i mistyczną; zaczyna się od oddania, a kończy na kontemplacji. Wieża jest strategicznym punktem widokowym. Tutaj świadomość musi być mistrzem przenikliwości, roztropności i rozeznania. Wieża znajduje się pośrodku pola walki, że tak powiem, między emocjami miłości po prawej stronie i instynktowną mocą intelektu po lewej stronie. Z Wieży widać zatem interakcję między głową a sercem, między mówieniem a czynieniem, między dobrem a złem. Ze szczytu Wieży można zobaczyć pozostałe dwie trasy opisane powyżej: Pożądania czy Mocy (serca) i Cesarzowej (głowy).
Ścieżka Zbioròw (astrologia i sztuki niebieskie)
Łączy Hod z Jesod (8-9)
Arkan Wielki: Słońce
Słońce łączy fundamenty waszej energii z jej blaskiem, to znaczy intencję z pracą, jest energią naszej woli wprowadzoną w życie.
Droga Słońca jest równoległa do serca, do Piękna, ponieważ to ono świeci swoim światłem. Jeśli to światło jest otwarte powyżej, znajduje ujście w duchowości, jeśli pozostaje poniżej, widzi jedynie urzeczywistnienie w materii, w kierunku Malchut (pierwszy Sefirot).
Jeśli istnieje harmonia, Słońce dąży prosto w stronę Chwały (Hod). Oznacza to, że światło, które leży w nieświadomości (Jesod), wysyła nas w kierunku wyższej świadomości: jest to dalekowzroczność, szerokie poglądy, jasne rozumowanie, świadome uczucia, droga Słońca.
ŚCIEŻKA KSIĘŻYCA
Ścieżka Ciała (formacja ciała)
Łączy Necach z Malchut (7-10)
Arkan Wielki: Księżyc
Księżyc wskazuje na to, że Ścieżka jest ciemna i jeśli dodamy, że celem jej jest Zwycięstwo, oznacza to, że na tej Ścieżce toczy się walka, podbój naszej ciemnej strony, naszych demonów, naszych cieni. W ciele odpowiada tej części, która łączy mózg z kręgosłupem, tworząc połączenie jedności między wyższymi ośrodkami doznań, myśli i działań a podrzędnymi ośrodkami nerwowymi tułowia.
Droga Księżyca jest przeciwna Drodze Słońca, jest jej odbiciem, odzwierciedleniem. Przemawia ona do naszego zwierzęcego ja oraz do negatywności świata, które musimy przezwyciężyć i przeprogramować w sobie, podczas gdy staramy się osiągnąć wyższą świadomość. Księżyc nie promieniuje własnym światłem, ale zbiera i odbija światło Słońca, tak jak umysł zbiera i odbija światło Jaźni.
Ścieżka Wieczności (porządkowanie tworzenia)
Łączy Hod z Malchut (8-10)
Arkan Wielki: Jasność (Sąd)
Drogę rozpoczyna się od Królestwa (samokontroli) ku Chwale tego Królestwa (Hod). Celem jest uzyskanie zdolności do osądu, ale musi on iść w parze ze światem, a oznacza to, że bezużyteczne jest dokonywanie osądu, jeśli nie doświadczyliśmy tego, co osądzamy, w świecie, na sobie. Osąd byłby wtedy wydumany, niezbyt realny, a zatem bezpodstawny (Jesod). Niewiele warte jest głoszenie pozbawione uprzedniej praktyki, niewiele warte są słowa nakazujących, którzy nigdy nie zrobili tego, do czego nakłaniają. Po zdobytym doświadczeniu w świecie, osąd wchodzi również na drogę Słońca, to znaczy światła wiedzy.
ŚCIEŻKA ŚWIATA
Ścieżka Administracyjna (kierowanie energiami życiowymi)
Łączy Jesod z Malchut (9-10)
Arkan Wielki: Świat
Centralna droga jest równowagą, Królestwo natychmiast zaczyna od podstaw, szuka powodu do życia (Malchut w kierunku Jesod). Świat jest niczym innym jak życiem w jego rozwoju, ale z konkretnością i klarownością, dlatego istnieją 3 początkowe Ścieżki do przebycia: poza Światem konieczne jest pokonanie Ścieżki Sądu na lewo i Ścieżki Księżyca na prawo; na pierwszej poznajemy innych, na drugiej siebie, a obydwie gwarantują bezpieczne podążanie Ścieżką centralną w kierunku założenia królestwa (wiary we własną osobowość).
Świat jest oznaczony hebrajską literą Tau, co oznacza znak, ale także KRZYŻ - jest to doświadczenie świata przeżyte do końca, ponieważ krzyż jest połączony z liczbą 4, to znaczy z wszystkimi Elementami i oznacza zrozumienie całej Natury; Elementy poruszają się, są ruchome, stąd symbol krzyża w ruchu, tak zwanej swastyki.
CZYM JEST KABAŁA LUB DRZEWO ŻYCIA?
Są zbiorem żydowskich nauk mistycznych i ezoterycznych, ale nie mają same w sobie orientacji religijnej. Mają na celu osobiste pogłębienie sił Natury, ktòre działają w nas. Prądy kabalistyczne są w rezultacie różne i choć odróżniają się między sobą interpretacjami, zadanie ich pozostaje jednak wspólne, wspòlna jest ich intencja odkrywania tajemnic Kosmosu, które wpływają na ludzką Naturę. Książka, w której koncentrują się te nauki, nazywa się Zohar.
Chociaż jest to czysto symboliczna interpretacja rzeczywistości, stara się ona jak najlepiej pogodzić z nauką, podając rozsądne wyjaśnienia dla rzeczywistości i materii.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz