WPROWADZENIE




ARKANA MAŁE

Aby dobrze zinterpretować Arkana Małe, niezbędna jest symboliczna znajomość liczb, ponieważ dobrze wiadomo, że mamy do dyspozycji 4 figury z odpowiadającymi im Arkanami ponumerowanymi od 1 do 10, które to numery reprezentują wydarzenia lub sytuacje, podczas gdy figury są osobami lub cechami charakteru.
Symbolikę każdej liczby można znaleźć w naszych albumach na temat Arkanów Wielkich (przykład: symbolikę liczby 1 można znaleźć u Maga, 2 u Papieżycy, 3 u Cesarzowej i tak dalej).



Karty męskie: mają kształt falliczny, czyli kije i miecze.
Kije = materia, fizyczność, ciało, MILCZENIE ... ziemia, zima, północ, zimno, roztropność
Miecze = umysł, zrozumienie, głowa, WIEDZA ... powietrze, wiosna, wschód, suchość, sprawiedliwość


Karty żeńskie: mają kształt koła, wklęsłości lub sromu, a więc kielichy i monety.
Monety = uczucia, emocje, serce, PRÓBOWANIE ... woda, jesień, zachòd, wilgoć, umiarkowanie
Kielichy = libido [impuls seksualny], wola, PRAGNIENIE ... ogień, lato, południe, upał, siła.


LUDZKI TRYBUNAŁ 

W Arkanach Głównych znajdujemy 5 tronów, 5 postaci siedzących w Trybunale: pionowo (ziemia i niebo) są Papież i Papieżyca (Kapłanka), ustawodawcy duchowi, władza religijna; poziomo (tu i teraz) są Cesarz i Cesarzowa, ustawodawcy materialni, władza cywilna. W centrum znajduje się Tron Sprawiedliwości, symbol tego, czego szukają wszyscy czterej władcy: równowagi między dobrem a złem, proste życie w dwoistości. Krótko mówiąc, ich moc powinna służyć ludzkości w dystrybucji zarówno materialnych, jak i duchowych dóbr Natury. W jaki sposób?

1. Zacznijmy od lewego dolnego rogu: Ogień (tradycja klasyczna łączy figurę Kijòw z Ogniem; ja nie ... Kijòw się nie pali, są rośliną, wychodzą z ziemi jako owoc, nie mogą być natychmiastowo użyte do spalenia). Z Ogniem wiążą się ludzkie namiętności i ich moc, dlatego jest on owocem pracy (wino), wartością ofiary (krwi), właśnie tym, co wlewamy do Pucharów odprawiając rytuały duchowe.

Ogniem zarządza Papież (duch) i Cesarz (siła militarna), ale ta siła militarna nie jest tworzona pod kątem podboju (Monety są po przeciwnej stronie) - Ogień ma służyć, Ogień jest postrzegany jako energia Natury, ktòra powinna służyć ludziom, a nie gromadzeniu dóbr przez nielicznych (wystarczy pomyśleć o ropie, gazie i elektryczności). Słońce świeci dla wszystkich, jest wolne, tak jak wolne powinny być wszystkie Elementy Matki Natury. Ale co robią Papieże naszego świata? Przemieniają Sakramenty (Ogień Ducha Świętego) w moc psychologiczną i poddają wiernych strachowi. A co robią Cesarze naszego świata i politycy z surowcami (Ogniem narodu)? Surowiec ich kapitalizmu i konsumpcjonizmu.

2. W lewym górnym rogu: Powietrze (tutaj dostosowuję się do klasycznej tradycji, Miecz łączy się z Powietrzem, a ono z myślą, ponieważ rozum przecina, dzieli, rozróżnia, jest podwójną nicią zrozumienia z analizą). Mieczom jest więc przypisane słowo, ale spójrzmy do kogo powinno ono należeć? Do Cesarza, ale także do Kapłanki, ròwnież kobieta powinna mieć głos w decyzjach podejmowanych w społeczeństwie; należy dać głos materii, ale także duszy - aspekt w przeszłości przeoczony i zaniedbany. Dziś, na szczęście, kobiety mają głos i konsensus. Powietrze, jak każdy element Natury, powinno być wolne, ale także wiedza, myśl - płacenie za naukę (szkoły i uniwersytety), płacenie za drogę rozwoju duchowego, płacenie za słuchanie kaznodziei i sprzedawanie ducha  nie powinno istnieć. Cesarz nie powinien na to pozwolić, nie mówiąc już o zaprzedaniu się Kapłanki (tej duchowej części, która jest w nas, naszego daru, nie można wystawiać na sprzedaż).

3. W prawym dolnym rogu Kije, drewno, rośliny, więc ziemia, Natura. Cesarzowa jako Arkan - Matka, który dąży do Duchowości, jest tworząca, podczas gdy Papież jest fundamentalny; przesłanie jest jasne: należymy do Natury, a nie ona do nas, Natura bez nas przeżyje, my bez Natury nie, to nie ją musimy ratować, a raczej siebie, bo może zechcieć się pozbyć największego z niszczących ją pasożytòw. Odkąd Ziemia stała się własnością prywatną, toczymy walkę. Ziemia jest planetą, na której płaci się za życie, jesteśmy niewolnikami naszej Matki Natury, a ona jest wykorzystywana. Czy naprawdę chcemy myśleć, że na tak ogromnej planecie nie ma skrawka ziemi dla każdego z jej dzieci? Papież sprzedaje się Cesarzowi, podczas gdy Cesarzowa nie robi tego, co sugeruje Kapłanka, a wynikiem jest prawo dżungli: siła, najsilniejszy bierze wszystko i wykorzystuje resztę. Konsekwencje obserwujemy na własne oczy i odczuwamy na własnej skòrze: Papież uczynił bogatą ideologię ubóstwa nędzą Ziemi, podczas gdy Cesarzowa cierpi z powodu zanieczyszczenia przemysłowego sprzedanej i zastawionej Natury.

4. Monety w prawym górnym rogu, najtrudniejszy znak do zrozumienia, w rzeczywistości jesteśmy niewolnikami pragnienia pieniądza i nie chcemy niczego poza pieniędzmi. Czemu więc znajduje się w żeńskim rogu i pomiędzy dwiema kobietami (Kapłanką i Cesarzową)? Mężczyzna nie powinien mieć do niego dostępu, w przeciwnym razie zrobi sobie z niego skarb i władzę i sprzeda wszystko, a przede wszystkim kobietę (kobieta jest tutaj symbolem wnętrza, użyteczności duchowej, transcendentalnych celòw, a mężczyzna jest symbolem celu jedynie materialnego i to jest powód, dla którego pieniądze stały się korupcją ludzkości: mężczyzna myśli tylko o kupnie, a kobieta o sprzedawaniu siebie pod tysiącem pozorów poświęcenia). Pieniądz stoi pod znakiem Wody (tradycyjnie Wodzie jest przypisywany Puchar, symbol picia, ale powoduje to alterację na Ziemi: pieniądze trafiają na Ziemię i jak sami dziś widzimy, pieniądze produkują, budują i niszczą planetę. Widzieć Monety w parze z Ziemią, jako ziarna, które produkuje, prowadzi do kolejnej wizji eksploatacji Ziemi. Ale Monety w parze z Wodą uzyskują alchemiczną symbolikę: to już nie pieniądze, ale alchemiczne złoto przemiany, brzemienność - nie są ceną jak monety, lecz wartością jak cnoty. Woda jako element Natury powinna być wolna, ale, niestety, również ona jest prywatyzowana. 


TRONFY

KRÓL. Symbolizuje dojrzałość, która określiła jego istnienie;
urzeczywistnienie, realizacja siebie, ojcostwo, autorytet, męskość skonkretyzowana i przez to wysublimowana w mądrości. To nasz Yang, siła czynna, animusowa część psychiki, ekstrawertyczna, zewnętrzna część, poszukiwanie dobra materialnego i porządku fizycznego.
KRÓLOWA. Reprezentuje świadomość w pełnym symbolicznym znaczeniu matki Ziemi-Wody-Płodności. To nasza Yin, kobiecość, komplementarna do męskiego Yang, towarzysz i małżonka Króla. Jest częścią wewnętrzną, introspekcyjną, introwertyczną, jest poszukiwaniem duchowości.
RYCERZ. Oznacza przejście między okresem dojrzewania a dojrzałością. Jest to walka rozumu, poszukiwanie sensu, pewności, stabilności, ciągłe poszukiwanie afirmacji.
WALET. Odnosi się do osoby, która nadal jest formowana, do dziecka, do chłopca, studenta, ale także dziewczyny, która właśnie podjęła się
drogi ku pełni bytu. Oznacza ostrożność, dyplomację, próby dotarcia do końca, ale wciąż znaczone niepewnością.


- Miecze: Znaki Powietrza: Bliźnięta, Waga, Wodnik
- Puchary: Znaki Ognia: Baran, Lew, Strzelec
- Monety: Znaki Wody: Rak, Skorpion, Ryby
- Kije: Znaki Ziemi: Byk, Panna, Koziorożec



MIECZE - GŁOWA - POWODY - IDEAŁY
Miecze kojarzone są z żywiołem Powietrza
i reprezentują kreatywną / logiczną i matematyczną inteligencję; wskazują również na przeszkody i cierpienia. 
Miecze charakteryzują się aktywnością i duchowością.


PUCHARY - SERCE - UCZUCIA
Puchary reprezentują emocje, relacje społeczne w zakresie przyjaźni, ale także miłości. Związane są z żywiołem Ognia.
Są ktywnym symbolem należącym do sfery ziemskiej;
reprezentuje głównie impulsy człowieka.


MONETY - WARTOŚCI - EMOCJE
Monety przedstawiają alchemiczne złoto, czyli istotę rzeczy, a nie cenę, wrodzoną, duchową wartość. Są związane z żywiołem Wody, ponieważ w niej powstaje życie. Monety są nastawione na odbiòr i należą do sfery niebieskiej.


KIJE - PRAKTYCZNOŚĆ - PRACA - MATERIALNA KONKRETNOŚĆ 
Kije reprezentują libido, energie psychiczne zarówno destrukcyjne, jak i twórcze. Jest to siła woli, a więc wola. Mogą wskazywać na 
budowę / pracę i są związane z elementem Ziemi; przynależą do sfery ziemskiej.


LICZBY PARZYSTE I NIEPARZYSTE

Liczby nieparzyste są aktywne, męskie, silne, ładunek Yang, ekstrawertyczne.
Liczby parzyste są żeńskie, refleksyjne, introspektywne, ładunek Yin.

JEDEN. Absolut, zbawienny, symbolizuje początek, kiełkowanie, afirmację siebie.
DWA. Godło pary, wskazuje na skojarzenia, ale nie lekceważy ryzyka jakie się z tym wiąże: kontrast między dwoma różnymi sposobami bycia, walka, rywalizacja.
TRZY. Dobry, ale wciąż płynny, dynamiczny, to znaczy związany z wdrożeniem do synostwa dwóch poprzednich numerów, teraz zjednoczonych pragnieniem. Jest określony przez figurę geometryczną trójkąta.
CZTERY. Godło rozwoju, dojrzewania, stabilności, analogiczny do
figury reprezentującego go kwadratu, nawiązuje do wszystkiego, co jest solidne i osiągnięte, ale ograniczone przez własną sztywność.
PIĘĆ. Symbol odnowy, nieoczekiwanego i przygody, czasami
także małżeństwa i sukcesu. Przez Pitagorejczykòw został uznany za bardzo korzystny, a przez wcześniejsze tradycje  za kontrowersyjny, a nawet złowieszczy.
SZEŚĆ. Suma dwóch przeciwstawnych trójkątów symbolizuje równowagę dwóch przeciwnych biegunòw w nieustannym kontraście, a zatem i przyciąganie, które określa statyczność, walkę o wolność od ograniczeń namiętności.
SIEDEM. Analogiczny do kompletności starożytnego systemu planetarnego składającego się z siedmiu planet, ale także do siedmiu nut, siedmiu dni tygodnia, siedmiu cnót, siedmiu sakramentów etc. Symbolizuje intelekt, czyli siłę i ruch harmoniczny.
OSIEM. Godło śmierci i przemiany. Jako suma ròwnania cztery
plus cztery nawiązuje do sprawiedliwości i leżącej u jej podstaw stabilności w ich rytmiczności; zmieniające się wydarzenia kosmiczne.
DZIEWIĘĆ. Numer wtajemniczonych, doskonałość trzech podniesionych do potęgi, symbol boskiej ochrony, ideału, wszystkiego tego, co jest daleko: religia, badania duchowe, to, co na zewnątrz.
DZIESIĘĆ. To koniec, osiągnięcie, szczęście, synteza zasady i
końca, po którym wszystko się kończy i wszystko zaczyna się od nowa.


KOMPENDIUM STWORZENIA W ARKANACH MAŁYCH

Figura Drzewa Życia, według Kabały, jest zarówno kodem numerycznym, jak i geometrycznym, a wyjaśnia on w jaki sposób boska energia kondensuje się w materię. Przypominamy, że dla Żydów wszystko jest zawarte w świętym imieniu Boga, jest niewypowiedzialne, ponieważ jest nieskończone; i tak Tetragram obejmuje i grupuje zarówno cztery elementy Natury, jak i cztery egzystencjalne poziomy duszy. W Tarocie odpowiadają temu cztery figury kart i również w muzyce w użyciu jest tak zwany tetragram muzyczny, składający się z czterech poziomych linii. Jest on poprzednikiem pięciolinii używanej współcześnie. Litery hebrajskie mają egipskie pochodzenie, a ich zgodność z hieroglifami jest imponująca; imię Boga odpowiada zakodowanej postaci człowieka (starożytny człowiek Wetruwiański); jeśli umieścimy litery w trójkącie (pierwsza trójwymiarowa bryła, oto materia, która staje się rzeczywista, trójwymiarowa: piramida), otrzymujemy pitagorejskie tetraktyki, które podsumowują podstawową zależność między pierwszymi czterema cyframi a dekadą: 1   2   3   4 = 10 (suma teozoficzna). Jest to liczba boska, 10, która odnosi się do Jedności, ponieważ 10 = 1   0 = 1 (zgodnie z metodą redukcji teozoficznej). Jeśli następnie przetłumaczymy litery zgodnie z ich hebrajską wartością gemmatyczną, otrzymamy w rezultacie liczbę 72, czyli 7  2 = 9, czyli liczbę zawierającą w sobie cały mechanizm Wszechświata (w Tarocie jest to Pustelnik, samotny Bóg, który bada wszystko, rozważa i rozumie).


SYMBOLIKA W ARKANACH MAŁYCH

Arkana Mniejsze są podzielone na 4 figury, ponieważ stanowią idealną ramę stworzenia, porządku, stron świata (północ, południe, wschód i zachód), żywiołów (ziemia, woda, powietrze, ogień), czterech polaryzacji materii (zimno i ciepło są spolaryzowane na 4: wilgotne zimno i suche zimno, wilgotne gorąco i suche gorąco), czterech pòr roku (lato, zima, jesień i wiosna), wiekòw człowieka (dziecięcy, młody, dorosły i stary), faz księżyca (nowy, rosnący, ubywający i stary); z tego powodu również 4 są postacie dworskie (walet, rycerz, król, królowa) i 4 są charaktery lub skłonności temperamentalne (choleryk, melancholik, flegmatyk i sangwinik). Kolory są takie same jak w tradycyjnych taliach. Niektóre talie wykorzystują monety, puchary, miecze i kije jak w talii hiszpańskiej, a inne piki, kiery, trefle i karo, jak w talii francuskiej.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz