10 SEFIROTÓW


DRZEWO ŻYCIA I JEGO 10 SEFIROTÓW

Słowo Sefirot oznacza emanację. 
Jest to energia, która z nas wychodzi. 
Jak widać na grafice, istnieje 10 punktów energii. W żydowskiej kabale punkty te są węzłami, przez które Uniwersalna Energia wlewa się w nas i nas tworzy, przemienia i regeneruje. Są tym, czym dla wschodniej filozofii są czakry. Można powiedzieć, że są jak zmysły wewnętrzne (5) i zewnętrzne (5), poprzez które uczymy się świata i przekształcamy go. Są one również związane z praktycznymi i emocjonalnymi sytuacjami doświadczanymi przez każdą osobę w życiu codziennym. Sefirot to dziesięć podstawowych zasad, rozpoznawalnych w nieuporządkowanej ròżnorodności i złożoności ludzkiego życia, zdolnych do zjednoczenia go i nadania mu sensu oraz pełni.


PIERWSZY SEFIROT ... KORONA

Pierwszy punkt lub Sefirot to Korona, ale także Słońce, zasada życia naszego systemu słonecznego, najbardziej intymna świątynia; to także Bóg, a w nas jest to nadrzędna naturalna i psychiczna esencja, uniwersalny umysł: Kether (Keter) = Bóg. 
Jest to najwyższa część Drzewa, z której pochodzi światło wypełniające i ożywiające wszystkie pozostałe Sefiroty. 
Kiedy w Biblii mówi się, że przede wszystkim należy kochać Boga, nie nawołuje się tym sposobem do dewocji, ale do oparcia całego naszego życia na poszukiwaniach transcendencji i boskości.
Keter jest duszą, Jednością, esencją wszystkiego, co jest także w każdym z nas. 
Keter jest podobna koronie umieszczonej na głowie - znajduje się ponad wszystkimi innymi Sefirotami. Tak jak korona nie jest częścią głowy, ale jest odrębną rzeczą, tak Keter zasadniczo różni się od innych Sefirotów. Jest transcendentny, niewysłowiony, jest źròdłem pochodzenia świateł wypełniających pozostałe Sefiroty. 
Nie posiada specyficznej analogii w ludzkim ciele, ponieważ obejmuje wszystko, ale czasami jest wiązany z czaszką; tak jak dusza - ma dwie moce, a nazywamy je sercem i mózgiem, inteligencją i wolą lub Yin i Yang, a na poziomie psychologicznym prawą i lewą półkulą mózgową ... 
Jak widać wszystkie filozofie ostatecznie się ze sobą pokrywają i zgadzają. Od Korony zaczynają się dwie ścieżki: prawa i lewa, Yang i Yin itp.




DRUGI SEFIROT ... MĄDROŚĆ

Chokhmà (Chochma) = Mądrość. Sfery niebieskie. To błysk intuicji, ktòry rozjaśnia intelekt; jest to punkt, w którym super-świadomość dotyka świadomości. Jest zalążkiem idei, wewnętrznej myśli, której szczegóły nie są jeszcze zróżnicowane. Jest to umiejętność znoszenia paradoksu, umiejętność myślenia ròwnoczesnego a nie liniowego (kobiecość). Jest to stan, który można osiągnąć tylko czasami, w pewnych momentach, a w każdym razie wymaga on dużej dojrzałości i doświadczenia. Jest to stan „braku osądu”, ponieważ dzięki mądrości można dostrzec, jak wiele aspektów ma zawsze Prawda. 
W ludzkim ciele odpowiada prawej półkuli mózgowej. W służbie duszy odpowiada stanowi Bitul = unieważnianie, anulowanie JA. Innymi słowy, mądrość można osiągnąć jedynie poprzez anulowanie oddzielnego i oddzielającego Ego.
Na poziomie psychoanalitycznym Chochma jest oświeconym, czyli świadomym sercem, ponieważ obejmuje zrozumienie (głowa i serce w harmonii). To boski Obserwator, cisza.





TRZECI SEFIROT ... INTELIGENCJA

Binà = Zrozumienie. Głębiny morza. Jest przybieraniem kształtu przez ideę lub koncepcję zrodzoną przez Chochma. Jest siedzibą myśli logicznej, racjonalnej, matematycznej, zarówno w formie abstrakcyjnej i "lustrzanej", jak i konkretnej i stosowanej (jungowski animus, męskość). Jest to ta forma myśli, która opiera się na słowach, można ją wymieniać i dzielić się nią poprzez język. Binà to umiejętność integrowania w swej osobowości różnych pojęć i idei, przyswajania ich i komunikowania. Jeśli Binà działa prawidłowo, myśl będzie w stanie pozytywnie wpływać na emocje na mocy prawd rozumianych i zintegrowanych z własną osobowością. W ludzkim ciele Binà odpowiada lewej półkuli mózgowej.

MĄDROŚĆ I \ LUB ZROZUMIENIE?

Istnieją dwa różne rodzaje wiedzy intelektualnej, odpowiadające odrębnemu postrzeganiu charakteryzującemu dwie półkule mózgowe: pierwsza jest bardziej artystyczna i intuicyjna, druga bardziej logiczna i racjonalna. Niektórzy ludzie są inteligentni, ale nie mądrzy, ich  inteligencja jest racjonalna, ale nieczuła - nauka, wiedza nie jest mądrością, nauka przenika jedynie skończoną materię, mądrość wykracza poza nieskończoną wiedzę. Wszystko zależy od tego jak odnosimy się do naszych dwóch wewnętrznych wymiarów lub mocy:
Chochma (Mądrość) i Binah (Zrozumienie).
Mądrość ogarnia także serce, dlatego jest bardziej wrażliwa, empatyczna, podczas gdy inteligencja pozbawiona tego boskiego światła pozostaje jedynie racjonalna, abstrakcyjna: więcej informacji niż samego treningu, więcej niesprawdzonej teorii niż praktyki.





CZWARTY SEFIROT ... MIŁOŚĆ

Chesed = Miłość. Świątynia miłości ... Jest wyrażana przez życzliwość i hojność, absolutną i nieograniczoną. Jest miłością, ktòra wybacza i usprawiedliwia wszystko, dlatego tłumaczy się ją także na łaskę, miłosierdzie i współczucie. Stworzenie jest motywowane przez Chesed Boga, który stanowi jego podstawę, na której się opiera: „Olam Chesed ibanè” = „Świat zbudowany jest na miłości”.
Chodzi to o umiejętność przyciągania do siebie, wybaczania, karmienia zasłużonych jak i niezasłużonych. Jest przywiązaniem i oddaniem, jest prawą ręką, która chce przybliżać się do innych. Ta miłość należy jednak do prawej kolumny, dlatego bez jej lewej równowagi mogłaby przeobrazić się w miłość, która pozwala pochłonąć się matce (matka, która nie może odmówić swojemu dziecku, ostatecznie pozbawia go ograniczeń i staje się protekcjonalna). To, co kochamy, nie zawsze jest użyteczne, a tym bardziej konstruktywne, stąd potrzeba zdrowego związku z SIŁĄ = Guevurah (Gewura), z kolejnym Sefirotem, który temperuje miłość.






PIĄTY SEFIROT ... SIŁA

Ghevurà (Gewura) = Siła, Srogość. Świątynia mocy. Blask Chesed jest zbyt intensywny dla stworzeń skończonych i ograniczonych, a jeśli otrzymają go w całości, zostaną zduszone. Gewura odpowiada za ograniczanie, zmniejszanie, kontrolowanie i kierowanie tym zejściem światła w jego obfitości. Jest to lewa ręka, wyciągnięta, by odepchnąć; jest to każda siła, która może postawić granicę i położyć koniec istnieniu. Mimo że Gewura ma negatywne konotacje, miłość bez Gewura nie byłaby możliwa do zrealizowania, ponieważ nie znalazłaby "pojemnika", który mógłby ją pomieścić. Co więcej, jest podekscytowaniem i pełnym entuzjazmu ciepłem towarzyszącym miłości. Bez Gewura Miłość byłaby tylko nabożnym i godnym uczuciem, ale pozbawionym dynamizmu i czynnej siły.
A Siła bez miłości stałaby się przemocą i bezwzględnym zniszczeniem, stąd potrzeba równowagi między tymi dwiema mocami, które ożywiają piękno.





SZÓSTY SEFIROT ... PIĘKNO

Tiferet = Piękno. Jest również opisany jako RòWNOWAGA: piękno jest niczym innym jak równowagą wewnętrznej wizji (miłości) z zewnętrzną siłą. Tiferet dba o harmonizację dwóch przeciwnych sposobów działania: Chesed i Gewura. Składa się z wielu połączonych ze sobą kolorów, jest współistnieniem wielu różnych odcieni i charakteròw, zintegrowanych w jedną osobowość. Przejawia się w złożonych emocjach doświadczanych przez kontemplowanie piękna i harmonii estetycznej. Odpowiada doświadczeniu Współczucia, które jest miłością zròwnoważoną, zdolną do nagradzania i chwalenia, ale także do karcenia i karania w sposòb pokojowy i jeśli jest to konieczne. W ludzkim ciele Tiferet znajduje się w centrum serca. Góra duszy. Centrum. Małe Ja. „Cichy świadek”.
Jest tym, co łączy niższe sfery osobowości z wyższymi sferami transpersonalnymi, tak jak dusza łączy osobowość z duchem.
Celem jest zbudowanie silnego centrum integracji naszych codziennych relacji ze światem oraz wzmocnienie połączenia z najgłębszymi energiami, aby mogły one przejawiać się w naszym życiu. Czysta i nienaruszona wewnętrzna harmonia, po prostu „samo doświadczenie”, a nie tylko idee, koncepcje, odczucia i emocje.





SIÓDMY SEFIROT ... ZWYCIĘSTWO LUB WIECZNOŚĆ

Netzach (Necach) = Zwycięstwo. W tym Sefirocie skoncentrowana jest miłość, która pochodzi z góry. Jeśli jest dobrze ukierunkowana, daje zwycięstwo nad wszystkim, jest stanowczym, zdecydowanym krokiem, nadaje rytm postępowi życia. W ciele ludzkim odpowiada prawej nodze i jest umiejętnością nadania stabilności wszystkiemu i każdemu krokowi, a zatem przejścia w odpowiednie miejsce, stąd zwycięstwo, sukces. Necach pozwala uchwycić wieczność, która jest niczym innym jak światłem trwałej i stabilnej miłości w każdej rzeczywistości.




ÓSMY SEFIROT ... CHWAŁA

Hod = Chwała. Ten Sefirot przekazuje siłę, która pochodzi z góry (z Gewura) i jest zdolnością jednostki do konkretyzacji działań, manifestowania emocji, działania w celu zmiany. Hod to sztuka przegrywania, czyli rozliczania się z porażkami, wyciągania z nich odpowiednich wnioskòw i pobierania nauki z upadkòw. Jest sensem życia w społeczeństwie. Odpowiada jakości Prostoty, którą w Kabale tłumaczy się jako umiejętność nie przejmowania się zbytnio przyszłością.



DZIEWIĄTY SEFIROT ... FUNDAMENT

Yesod (Jesod) = Podstawa. Odpowiada pierwszej czakrze, dlatego w ludzkim ciele znajduje się w narządach płciowych - jest u podstawy, jest punktem zbieżności całej siły twórczej. Tutaj wszystkie emocje i idee są skoncentrowane jako podstawa relacji. Wiedza o tym jak odnosić się do siebie, jak prowadzić zdrowe i satysfakcjonujące życie seksualne sprawia, że nasza witalna linfa płynie wysoko i z harmonią. Tu znajdują się ukryte aspiracje, niespełnione pragnienia, niespełnione marzenia, wszystko jest w zarodku.




DZIESIĄTY SEFIROT ... ZIEMSKIE KRÓLESTWO

Malkhut (Malchut) = Kròlestwo. Jeśli narysujemy kwiat życia, znajdziemy w nim wszystkie 22 ścieżki przechodzące się przez Drzewo Życia Kabały. U podstawy leży Malchut, czyli Ziemia, tak jak u gòry jest Niebo, Keter. Jest to zasada, punkt wyjścia dla tych, którzy mają świadomość; dla tych, którzy jej nie mają jest to ślepy zaułek, upadek, otchłań. Malchut jest kobiecością par excellence, pożądaną narzeczoną, Shekhinà lub kobiecą częścią Boga. W ludzkiej duszy jest pokorą, zniżeniem, punktem wyjścia dla każdego rządu: bez mocnego oparcia stóp na ziemi głowa staje się zarozumiała, zadufana w sobie, stąd gwałtowne moce, które skazane są na rozpad. Na poziomie fizycznym jest to podeszwa stóp lub sama ziemia. Malchut jest początkiem świata fizycznego, najbliższego siłom zła i dlatego najbardziej potrzebującego ochrony. 






2 komentarze: