16 WIEŻA


WIEŻA

W niektórych taliach kart Tarota jest również nazywana Domem Boga, ponieważ odnosi się do sięgającej nieba Wieży Babel. Naszą ambicją jest wspinanie się wysoko, ale na szczycie boska błyskawica stawia człowieka nogami mocno na ziemi, przypominając mu o jego granicach. Wieża reprezentuje limit: trzeba dotknąć dna, wypróbować granic, aby znaleźć własne miejsce na ziemi. Wymaga to zmiany, nawet bolesnej, ale koniecznej. Na szczycie pozostaje korona: zejdź z tronu, nie łudz się! Jest to wskazanie niebezpieczeństwa, ostrzeżenie, aby nie przekraczać granic, nie wyzywać losu. Jest to wezwanie do bycia pokornym, ponieważ los nie jest po naszej stronie. Nie możemy patrzeć z góry do dołu, ale wręcz przeciwnie, od dołu w górę, więc zejście, upadek, zatopienie się w siebie jest konieczne. Trzy okna u góry to nasze 3 wewnętrzne wymiary duchowe:  racjonalna Głowa, sentymentalne Serce i psychiczna Świadomość. Jeśli przyjmiemy i zaakceptujemy upadek, stajemy się zwycięzcami - symbol kul, które spadają z wieży, jak święto świateł i girland. Wieża otwiera się jak pudełko - niespodzianka (psychika uchwyca blask bolesnej, ale przemieniającej się prawdy).


TAJEMNICA ODWRòCONEJ WIEŻY

Wieża jest jednym z najniebezpieczniejszych Arkanòw Tarota. Stanowi wyzwanie dla Natury, jest upadkiem bogów. Ale kiedy zostanie odwròcony do góry nogami, jego znaczenie, choć nie staje się pozytywne, pozostaje tajemnicą, człowiek pozostaje zawieszony w nicości, wydaje się stać, ale unosi się w powietrzu, jest wezwaniem do pozornego zwycięstwa, do wejściu na szczyt Wieży, które nic jednak nie daje, dlatego jest symbolem życia pozornego: nie ma upadku, ale nie ma także sukcesu, jest natomiast zawieszenie w próżni. Kompleks wyższości. Arogancja, pycha, izolacja.


ŚCIEŻKA WIEŻY
Ścieżka Wzniecająca (natura istnienia)
Łączy Necach z Hod (7-8)
Arkan Wielki: Wieża

Trzecia i ostatnia poprzeczna Ścieżka, Ścieżka, która ponownie łączy dwie skrajne strony: po prawej Zwycięstwo, a po lewej Chwałę. Wspomniana wyżej Wieża to moment zmiany, aby zejść z piedestału i rozpocząć inną drogę, połączyć energie intelektu (Chwały) z emocjami (Zwycięstwem). Na najniższym poziomie Drzewa Życia miłość jest polem walki, ponieważ dotyczy integracji i harmonizacji przeciwieństw. Wieża jest punktem widokowym, z którego możemy utrzymywać nasz dolny wymiar na dystans, trójkąt poniżej, z rozwagą, pokorą i sprawiedliwością (owoce, które pojawiają się po upadku z Wieży). Wieża wyznacza zatem ścieżkę przebudzenia, upadku, pozostawania na straży, dokładnie na "wieży sumienia", a nie na wysokościach ulotnej materii, z której łatwo upaść.


WIEŻA (Tarot Luisa Royo)

Jedyny Arkan symbolicznie reprezentowany przez konstrukcję, budynek, Wieżę. W niektórych taliach kart Tarota jest również nazywany „domem Bożym”, co jest wyraźnym odniesieniem do tego, co w języku akadyjskim nazywano „bramą niebios”, a mianowicie Wieżą Babel. Jest to karta o bardzo złożonym znaczeniu, stąd liczne błędne interpretacje. Łączy ziemię i niebo; nie jest jedynie ambicją sprostania każdej sytuacji, ale także dążeniem do wysokich poglądów i szerokiego zrozumienia. Wieża jest uderzona piorunem, symbol boskiej interwencji, ponieważ przy odrodzeniu, na drodze do osiągnięcia celu, przy przejściu na wyższy poziom, do wyższej oktawy, upadamy, przełamujemy się w środku, na podobieństwo jajka, kiedy rodzi się pisklę: skorupka pęka i wòwczas do środka przebija się światło. Ale jajko musi zostać rozbite od wewnątrz, wtedy życie jest gotowe. Interwencja z zewnątrz zabija życie, dlatego ròwnież upadek z Wieży jest pozytywny tylko wtedy,  jeśli jest to proces naturalny; jest porażką, jeśli upadek jest tylko walką o nasz ludzki, materialny projekt.


WIEŻA (Rich Black Tarot)

Jeśli widzimy Wieżę nie jako coś, na co się wspinamy lub co budujemy, ale jakbyśmy byli nią sami, wtedy całe znaczenie Arkanu spada na nas z góry jak błyskawica: głowa jest jak wieża, która wznosi się i chce zrozumieć tajemnice stworzenia i tajemnice boskości oraz spoglądając z góry dojrzeć w pobliżu każdy możliwy błąd. Wieża wskazuje na nadwyżkę energii, wzrost mocy, erupcję wewnętrzną. Przypomnijmy, że funkcją wież w zamkach było czuwanie nad terytorium, dlatego Wieża jest też symbolicznie naszym mechanizmem obronnym, naszą umiejętnością oceniania wszelkich sytuacji z góry (roztropność, dalekowzroczność, perspektywiczność). Musimy także rzucić czasami piorunem w każdego, kto twierdzi, że może wspiąć się na nas i zdeptać naszą Wieżę, czyli musimy porzucić fałszywe złudzenia, niezdrowe emocje, powierzchowne przyjaźnie, toksyczne miłości. Ktokolwiek ma prawdziwą Wieżę, wie, że piorun powoduje tylko upadek korony (w Tarocie Marsylskim i innych, to, co spada z Wieży, jest koroną Króla), więc tym, ktòrym poprzewracało się w głowach, bez względu na to jak oświeceni się czują, sam boski duch postawi nogi na ziemi!




WIEŻA (The Hermetic Tarot autorstwa Godfrey'a Dowson'a)

Wieża jest siłą, korzyścią, wewnętrznym potencjałem, ale kiedy przyzwyczajamy się do patrzenia na świat tylko z góry? Wieża staje się wòwczas granicą i zaczyna być obciążona negatywnością: duch zamyka się w sobie, świat staje się sztuczny, a w myśli czujemy, że zawsze mamy rację (kiedy wieża jest odwrócona do góry nogami, ludzie wydają się podskakiwać, spadają jak koty, zawsze na cztery łapy). Zamykanie się w Wieży, czymkolwiek ona nie jest (praca, miłość, kariera, ideały, rodzicielstwo etc.), jest niebezpieczne, ponieważ wcześniej czy później, jeśli uczynimy ją absolutem, runie, a upadek ten będzie nieunikniony.








Pewne latynoamerykańskie przysłowie mówi:
„Im wyżej małpa się wspina, tym lepiej widać jej tyłek”.

Ta alternatywna karta Wieży pozwala nam zrozumieć aspekt nie zawsze widoczny i jasny Arkanu Wieży: im bardziej wystawimy się na widok publiczny, tym więcej uwidocznimy własnych wad i mankamentòw; im więcej będziemy mieli władzy, tym więcej niedoskonałości na zewnątrz; im bardziej oddamy się innym, tym bardziej będą widoczne nasze niedociągnięcia; im częściej pojawimy się na placu, tym bardziej wyjdzie na jaw nasze życie prywatne. Jednym słowem: im wyżej się wspinamy, tym większy będzie nasz upadek.




Dlaczego chcemy patrzeć na wszystko z góry?
To chęć naśladowania bogów...
Ta perspektywa jest zawsze piękna, ale
tracimy z oczu rzeczywistość ziemi,
ziemia przestaje być żywa, jest zbyt daleko.
W dobie satelitów i dronów,
ludzie łudzą się, że posiadają transcendentalną wizję 
ziemi i swojego człowieczeństwa...
Ten upadek z Wieży ucieleśnia wizję świata oderwanego od samego świata.

(Tarot Manara)
 
P.S. 
Wielu rysownikòw Tarota uwieczniło Notre Dame w Arkanie Wieży; grafika nabiera znaczenia po tym, co stało się z najbardziej ezoteryczną katedrą chrześcijaństwa)







Nigdy niczego nie żałuj. Jeśli poszło dobrze, to wspaniale, jeśli poszło źle, to doświadczenie. Za każdym razem, gdy upadniesz, podnieś coś.

- Oswald Avery -

(Urban Tarot by Robin Scott)










Kiedy jesteś bliski upadku, spójrz na ten mały kwiatek na łące - co wieczòr rzuca słońce na kolana.

- Fabrizio Caramagna -

(Tarot Dalì)



Wieża -

 - Labirynt króla Minosa zniszczony przez piorun Posejdona.

Wieża to nasz umysł lub wiedza, dzięki której powstajemy i wierzymy, że rozumiemy i pojmujemy niebiosa, Absolut, Całość. Ale w rzeczywistości jest to labirynt, w którym żyjemy pożerani przez bestię króla Minosa i jego egzystencjalne lęki. 
Co się stało? Minos ubłagał Posejdona, aby wysłał mu byka, który zostanie złożony w ofierze na cześć boga Posejdona jako symbol uznania. Czy to znaczy, że nasz umysł potrzebuje boskiej siły (Byka) do swoich odkryć? i co dalej? Posejdon zgodził się i wysłał mu pięknego i potężnego białego byka o wielkiej wartości. Jednak biorąc pod uwagę piękno zwierzęcia, Minos postanowił zachować je dla swoich stad i poświęcić innego. Oznacza to, że zachowujemy odkrycia dla naszej próżności, nie chwalimy boskości, nie oddajemy Bogu tego, co należy do Boga, a nawet Cezarowi tego, co należy do Cezara, zachowujemy wszystko dla siebie, Ego chce wszystkiego.
Za ten akt arogancji wściekły Posejdon połączył siły z Afrodytą, boginią miłości i rzucił czar na żonę Minosa, Pasiphae, aby pochłonęła ją pasja do tego białego byka. Oznacza to, iż nasza pasja zakochuje się w tak szalony sposób w materii, w rzeczach tego świata, że ​​nas zdradza. Z tego związku między królową a bestią narodził się Minotaur, hańba Minosa, stworzenie o ciele mężczyzny i głowie byka. Minotaur to nasza porażka jako istot ludzkich: zniżamy się do poziomu bestii, często jesteśmy gorsi od bestii. Ze wstydu Minos ukrył to stworzenie w sercu wielkiego kamiennego labiryntu- symbol Ego uwięzionego w naszym Ja. 
Jak pokonać Minotaura to inna historia (Ariadna i Tezeusz), ale faktem jest, że w tym samym momencie wściekły Posejdon uderzył w tę Wieżę trzęsieniem ziemi, zamieniając ją w gruzy, grzebiąc obu: Króla Minosa (nasza duma) i zwłoki Minotaura (klęska Ego), podczas gdy wszyscy niewolnicy (nasze traumy), zniewoleni mocą Minosa, zostali uwolnieni.
Upadek Wieży to przebudzenie duszy. Erupcja Posejdona z morza sugeruje potężną, instynktowną siłę wyłaniającą się z nieświadomości, silniejszą niż zaangażowanie woli, by ją stłumić. Za każdym razem, gdy przechodzimy wewnętrzną przemianę, Wieża się zawala. Wieża jest jedyną sztuczną strukturą Wielkich Arkanów i dlatego symbolizuje wewnętrzne i zewnętrzne struktury, które budujemy dla siebie jako obronę przed życiem i reprezentuje ukrycie naszych mniej przyjemnych stron przed innymi. Wieża to struktura fałszywych lub przestarzałych wartości i postaw, których używamy, aby ukryć całe nasze Ja. Czas zdjąć fałszywe maski, pokochać i zaakceptować wszystkie części siebie.



Grafika 16 Arkanu (Wieża) przedstawia dzwonnicę kościoła Santa Maria della Formosa. Ukazuje się w całej swej mrocznej okazałości na tle nieba pokrytego szarymi chmurami. Wieża, ponieważ w tej erotycznej talii nie ma tradycyjnego aspektu zniszczenia, jest tu bardziej związana z samotnością i zamknięciem. Kościół nazywa się „formosa”, ponieważ w tym miejscu widziano dziewicę o cudownych kobiecych kształtach (formosa = piękne kształty).
Kościół został założony w 639 roku i jest jednym z najstarszych w Wenecji. Jest to część życia Casanovy, ponieważ pomimo tego, że był światowym poszukiwaczem przygód, uczęszczał na mszę, aby podziwiać piękne kobiety, a jego najsłynniejszą kochanką była zakonnica. W tym aspekcie jego życia możemy zrozumieć znaczenie Arkanu Wieży: jak można ulec pokusie w chwili liturgicznej i sakralnej? Tak naprawdę w dawnych czasach atrakcyjne dziewczyny można było zobaczyć tylko wtedy, gdy szły do ​​kościoła na mszę.

(Tarot Casanova)




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz